Om hud

DN Massage kvinna lavendel

Visste Du Att…

  • Huden är vårt största organ? En normalstor vuxen person har ca 2 kvadratmeter hud om man skulle veckla ut den.
  • Vi har en stor del av vårt immunförsvar i huden? Man räknar med att ca 20-30% av immunförsvaret finns där.
  • Det tar 1-4 timmar för huden att återställa sin balans inklusive immunförsvaret när vi tvättat och duschat av den? Det betyder att när man en en kort stund efter morgonduschen kliver utanför hemmet på väg till jobb, skola, dagis etc så har man fortfarande minskat immunförsvar.

Vad påverkar din hud
Kan man själv påverka hur ens hud ser ut? Ja, det kan man faktiskt till viss del göra. Vilka ”hudgener” vi har ärvt av våra föräldrar, far- och morföräldrar etc kan vi ju inte göra så mycket åt men andra saker kan vi definitivt vara med och styra:

  • Motionera.
    Våra kroppar är gjorda för rörelse och motion gör bl a att syre pumpas ut till de små kapillärerna längst ut i huden, att gamla slaggprodukter får en skjuts och rensas ut och den svettnings process som sätt igång hjälper även kroppen att göra rent i huden. (Ett alternativ till det sistnämnda kan vara att bada bastu ibland.) Även den viktiga hormonbalansen fungerar mer optimalt om man motionerar och rör på sig.
  • Äta bra mat.
    För mycket snabba kolhydrater och söta produkter stör t ex kollagenbildningen och kan få huden att se rynkigare ut. Proteiner är bl a viktigt för att stötta kroppens förmåga till cellförnyelse. Bra fetter behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera vävnad/celler och tillverka hormoner samt ta upp fettlösliga vitaminer. Grönsaker och frukt innehåller många bra vitaminer och antioxidanter.
  • Försöka undvika ständigt högt stresspåslag.
    Se till att du har möjlighet till avslappning då stress påverkar vår hormonbalans.  En effekt av att hormonbalansen inte fungerar helt ok kan t ex vara kvisslor och finnar triggas igång.
  • Sola med måtta.
    Solen kan om vi solar för hårt vara en källa till för tidigt åldrad hud vilket bl a beror på att de ultravioletta strålarna förändrar strukturen på kollagen och elastin i huden. En hud som solas mycket riskerar att bli grövre, få mer pigmentfläckar, djupare rynkor och även ytliga blodkärl.
  • Försöka sova tillräckligt.
    Det är under sömnen som kroppen kan reparera sig, vilket betyder att det är då som t ex ansiktets hudceller kan bygga upp och reparera sig igen. För lite sömn skapar också stress i kroppen, vilket som sagt kan påverka hormonbalansen i negativ riktning och på så sätt i sin tur störa hudbalansen.
  • Inte röka.
     Rökning påverkar bl a genom att blodtillförseln minskar och att hudens elastiska fibrer bryts ned. Detta ger en grövre, gråare och i förtid rynkigare hud.
  • Sköta om sin hud.
    Försök hinna med en mild rengöring, helst varje dag. Smörj in dig med en skön kräm eller olja som passar din hud. Peela gärna huden då och då ( t ex en gång i veckan för en normal hud, men känn efter vad som passar dig). Lägg även gärna en mask ibland. Satsa också hellre på få hudprodukter av hög kvalitet som du verkligen tycker gör nytta än på att köpa många olika produkter med tveksamt innehåll/resultat.